Tuesday, August 26, 2014

Perkembangan Tamadun Islam

(Nazrin)



Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

1)      Zillullah fil-alam dan zillullah fil-ardh
a)      Bayangan Allah di muka bumi

2)      Gelaran yang digunakan pemerintah Tanah Melayu setelah kedatangan Islam
a)      Khalifatul mukminin
b)      Zillullah fil-alam
c)      zillullah fil-ardh

3)      Gelaran Khalifatul Mukminin
a)      Sultan Mahmud Syah, Melaka
b)      Sultan Abdul Ghaffur Muhyidin, Pahang

4)      Nasab keturunan sultan setelah kedatangan Islam
a)      Iskandar Zulkarnain

5)      Tokoh ulama yang jadi sumber rujukan golongan pemerintah di Melaka
a)      Makhdum  Sayid Abdul Aziz
b)      Maulana Abu Bakar
c)      Maulana sadar Jahan
d)      Maulana Jalaluddin
e)      Qadi Yusuf

6)      Jenis undang-undang yang terdapat dalam masyarakat Melayu tradisional
a)      Undang-undang bertulis
b)      Undang-undang tidak bertulis

7)      Masyarakat Melayu ada 2 jenis nasab keturunan bagi menyusurgalurkan jurai keturunan
a)      Nasab keturunan sebelah ibu
b)      Nasab keturunan sebelah bapa

8)      Pengaruh yang mempengaruhi undang-undang adat Temenggung
a)      Ajaran Hindu
b)      Ajaran Islam mazhab Syafie

9)      Ciri-ciri hukum Kanun Manu
a)      Tradisi Hindu
b)      Bezakan jenis hukuman berdasarkan kelas seseorang

10)  Undang-undang bertulis yang terdapat di negeri2 Melayu
a)      Undang-undang laut Melaka
b)      Hukum kanun Melaka
c)      Undang-undang Pahang
d)      Undang-undang Kedah
e)      Undang-undang Perak
f)        Undang-undang Johor

11)  Jenis pendidikan yang terdapat dalam masyarakat Melayu tradisional
a)      Pendidikan formal
b)      Pendidikan tidak formal

12)  Jenis kemahiran yang dipelajari oleh kanak2 daripada ibu bapa mereka dalam masyrakat Melayu tradisional
a)      Pemerintah
b)      Latihan

13)  Tokoh ulama asing yang jadi guru kepada sultan2 Melaka
a)      Maulana Abu Bakar
b)      Maulana Sadar Jahan

14)  Kesultanan Melayu yang memberi perhatian besar kepada perkembangan ilmu pengetahuan
a)      Melayu Melaka
b)      Johor

15)  Aspek pendidikan yang diajar di istana
a)      Keagamaan
b)      Hal ehwal pentadbiran negara
c)      Sistem politik

16)  Tulisan huruf Arab yang diterima dan disesuaikan dengan penulisan Melayu
a)      Tulisan jawi

17)  Bentuk tulisan yang diguna pakai oleh masyarakat Melayu sebelum kedatangan Islam
a)      Pallava
b)      Kawi/Jawa Kuno
c)      Sunda Kuno
d)      Batak
e)      Rencong

18)  Bahasa asal istilah adat, adil dan daulat
a)      Arab

19)  Hikayat yang menceritakan kisah2 nabi yang ditulis pada zaman Kesultanan Melayu Melaka
a)      Hikayat nur Muhammad
b)      Hikayat bulan Berbelah
c)      Hikayat Nabi Yusuf
d)      Hikayat Nabi Musa

20)  Bukti seni bina Melayu dapat pengaruh Hindu-Buddha
a)      Candi bukit Batu Pahat
b)      Candi Sungai Batu
c)      Candi Bukit Pendiat

21)  Jenis seni yang terdapat dalam masyarakat Melayu
a)      Halus
b)      Tampak
c)      Persembahan
d)      Tekstil dan busana
e)      Tulisan
f)        Bina
g)      Ukir

22)  Fungsi utama masjid dalam Melayu tradisional
a)      Tempat ibadat/solat
b)      Tempat perkumpulan sosial

23)  Masjid tertua Tanah Melayu
a)      Masjid Kampung Laut
b)      Masjid Peringgit
c)      Masjid tengkera

24)  Ciri-ciri trdapat pada mata wang yang digunakan di Melaka
a)      Bentuk bulat
b)      Berat 1 kati 8 tahiltercatat nama sultan memerintah
c)      Tercatat tarikh Islam

25)  Jenis mata wang asing yang pernah digunakan di pelabuhan Melaka
a)      Mata wang pasai
b)      Mata wang Cambay
c)      Mata wang Hormuz

26)  Jenis mata wang yang pernah dikeluarkan oleh negeri-negeri Melayu
a)      Katun (Johor)
b)      Kijang (kelantan)
c)      Kupang (Johor)

27)  Negeri Melayu yang pernah guna mata wang dibuat dari emas
a)      Kedah
b)      Johor
c)      Kelantan

28)  Konsep daulat
a)      Asal dari perkataan daulah dalam bahasa Arab yang bermaksud kuasa atau kerajaan
b)      Bermaksud seseorang raja atau sultan ada kuasa tertentu yang membolehkan sesiapa sahaja yang melanggar arahannya akan menerima tulah
c)      Konsep daulat adalah pengikat antara rakyat dengan  pemerintah
d)      Konsep ini mengangkat kedudukan raja ke tahap yang tinggi

29)  Adat istiadat yang dapat kukuhkan daulat
a)      Cara berpakaian dan jenis pakaian
b)      Bahasa dan pengucapan
c)      Tingkah laku

30)  Ciri-ciri adat Perpatih
a)      Musyawarah asas pentadbiran dan penyelesaian masalah
b)      Ahli setiap suku tidak dibenar kahwin dengan suku yang sama
c)      Setiap suku ada ketua adat dikenali Lembaga
d)      Diasaskan oleh Datuk Perpatih Nan Sebatang yang berasal dari Pagar Ruyung, Sumatera
e)      Bersifat matrilineal. Anak perempuan diberi hak waris harta

31)  Bentuk pendidikan tidak formal di Tanah Melayu sebelum kedatangan Barat
Awal
Bentuk pendidikan awal
Asuh
Menekankan pendengaran nilai moral
Belajar
Pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan, pemerhatian dan latihan seperti pertanian, perikanan, kraf tangan, pertukangan
Ajar
Ibu bapa ajar anak-anak hal agama
Sikap
Kelakuan, adat resam, sikap sopan santun, cara berkawan dan menjaga maruah diajar
Budaya
Nilai2 budaya diserap melalui  cerita2 lisan seperti cerita binatang dan jenaka
Cerita
Cerita-cerita teladan dan pengajaran diberi penekanan
Pergaulan
Kanak-kanak diajar pantang-larang dan istiadat melalui pergaulan sosial
Pantun
Pengajaran melalui pantun, peribahasa dan teka-teki

32)  Peranan istana sebagai pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan sebelum datang Barat
Pusat
Pusat pengajian agama
Sultan
Sultan Melak terima pengajaran Islam di istana seperti Maulana Abu Bakar dan Maulana Sadar Jahan
Ulama
Wujud ramai ulama dan pendakwah asing menetap di Melaka
Hikayat
Istana tempat simpan buku hikayat penting seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanafiah
Kitab
Kitab Al-Daral-Manzum diarak hingga ke balairung istana Melaka
Johor
Sultan Johor, Alaudin Riayat Syah jadikan istana pusat pengajian Islam

33)  Ciri-ciri pendidikan pondok
a)      Penekanan aspek keagamaan
b)      Menyediakan pelajarnya menjadi guru agama dan berkhidmat kepada masyarakat
c)      Meluas di Kedah, Pattani, kelantan, terengganu, perlis
d)      Sistem pondok tidak ada bata swaktu dan ada yang ambil masa 10 tahun untuk tamat pengajian

34)  Sistem madrasah yang berbeza dari pengajian pondok/masjid
a)      Pendidikan berasas sukatan pelajaran
b)      dilaksanakan dalam kelas
c)      pendidikan ikut tahap permulaan, pertengahan, pengkhususan
d)      diawasi mudir
e)      perjalanan diselia sebuah lembaga dan jawatankuasa kewanagn

35)  Gaya hidup golongan pemerintah dalam masyarakat Melayu tradisional
Protokol
Amalan protokol (hijabah) yang dipengaruhi oleh tradisi bani Umaiyah
Ciri-ciri
Pembacaan ciri-ciri pada masa pelantikan dan pertabalan raja sebelum datang Islam
Ikrar
Lafaz ikrar oleh sultan dan pembesar menggantikan pembacaan ciri-ciri
Mangkat
Apabila sultan mangkat, pengganti sultan dilantik sebelum jenazah dimakamkan

36)  Gaya hidup rakyat jelata Melayu tradisional
Kekeluargaan
Pertalian kekeluargaan sgt rapat
Hormat
Ibu bapa dan orang tua lebih dihormati
Jiran
Jiran dianggap keluarga sendiri
Panggilan
Panggilan tertentu untuk orang lebih tua dalam keluarga seperti Pak Long dan Mak Long
Nama
Tidak boleh panggil nama kepada orang yang lebih tua dalam keluarga
Suara
Suara hendaklah direndahkan ketika bertutur dengan orang yang lebih tua
Tetamu
Tetamu dilayan hormat serta dijamu makanan dan minuman
Ziarah
Penziarah hendaklah beri salam kepada tuan rumah
Salam
Penziarah dan tetamu bersalam-salaman
Cium
Kanak-kanak dikehendaki cium tangan orang yang lebih tua ketika salam
Bismillah
Ketika makan/minum diucap bismillah
Islam
Majlis perkahwinan, berkhatan, khatam diadakan secara Islam
Gotong-royong
Majlis keramaian diadakan secara gotong-royong
Perpaduan
Nilai perpaduan amat ditekankan

37)  Pengaruh Islam ke atas bidang perniagaan dalam kesultanan Melayu Melaka
Aktif
Orang Melayu giat aktif dalam perniagaan kerana anjuran Islam bahawa perniagaan sumber rezeki penting
Pesat
Perdagangan Melayu pesat hasil penglibatan orang Melayu dan pedagang Muslim
Saluran
Perdagangan saluran proses pengislaman di alam Melayu
Melaka
Melaka pusat perdagangan penting abad 15 akibat kepesatan perdagangan
Asing
Kepesatan Melaka sebab ramai pedagang asing kunjungi Melaka
Pentadbiran
Kehadiran pedagang asing mendorong kerajaan m,elaka sediakan kemudahan pentadbiran licin dan teratur
Laksamana
Jwtan laksamana diwujudkan untuk jaga keselamatan laut
Syahbandar
Jwtan syahbandar diwujudkan untuk jaga hal ehwal perlabuhan
Undang-undang
Undang-undang Laut Melaka digubalbg wujudkan peraturan tentang tugas nahkoda, jurumudi dan sebagainya
Timbang sukat
Sistem timbangan dan sukatan diperkenal
Riba
Riba dilarang dan dimaktub dalam Hukum Kanun Melaka
Zakat
Golongan kaya berkemampuan dikehendaki bayar zakat

38)  Ciri-ciri pada mata wang Johor
Katun
Mata wang timah disebut katun
Bulat
Mata wnag katun bentuk bulat atau segi 6
Tarikh
Katun tidak ada tarikh
Jawi
Tercatat tulisan jawi/Arab seperti Malik atau sultan Al-adil
Kupang
Mata wang emas dipanggil kupang
Jenis
Kupang ada emas berat 10 grain (0.65 gram) atau emas seberat 40 grains (2.6 gram)
Sultan
Pada mata wang emas tertera nama dan pangkat sultan yang memerintah dan mengeluarkan wang tersebut
Gelaran
Di belakang mata wang tertera gelaran bagi sultan iaitu khalifatul mukminin

39)  Peraturan percukaian dikenakan ke atas pedagang yang berdagang di Melaka pada abad ke15
Wajib
Cukai wajib bayar sebelum aktiviti perdagangan dimulakan
Cukai tetap
Cukai tetap (cukai import) adalah cukai paling asas dan ditetapkan pemerintah
Barat
Pedagang Barat seperti India, Ceylon. Arab, Siam, Pegu cukai 6% daripada hasil dagangan
Timur
Pedagang dari timur seperti Jepun dan China cukai 5%
Tanpa cukai
Beras dan makanan tiada cukai
Orang asing
Orang asing menetap di Melaka cukai diraja
Melayu
Orang asing dari kepulauan Melayu cukai 3%
Bukan Melayu
Orang asing di kepulauan Melayu cukai 6%
Riba
Riba dilarang
Zakat
Orang kaya dikehendaki keluarkan zakat

40)  Pengaruh Islam ke atas perkembangan kesusasteraan Melayu
Tulisan
Kesusasteraan tulisan berkembang
Hikayat nabi
Hikayat Nabi Muhammad s.a.w. diperkenal seperti Hikayat Nur Muhammad dan Hikayat Bulan Berbelah
Nabi2
Hikayat Nabi2 diperkenal seperti Hikayat Nabi Yusuf dan Hikayat Nabi Musa
Sahabat
Kisah2 sahabat Nabi Muhammad s.a.w. diperkenal seperti hikayat Abu Bakar dan hikayat Hasan dan Husin
Pahlawan
Kisah kepahlawanan Islam juga diperkenal seperti Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhammad Ali Hanfiah
Saduran
Hikayat saduran Arab-Parsi muncul seperti Hikayat Abu Nawas dan Hikayat Hasan Damsyik



No comments:

Post a Comment