Tuesday, August 26, 2014

Dinasti Abbisyah (Search by Firman)

Walaupun terdapat banyak perbezaan, banyak yang ahli sejarah membahagikan sejarah tamadun periodisasi Abbasiyah Dinasti yang merupakan kira-kira lima ratus tahun (750-1258 AD / 132-656 AH) ke dalam dua tempoh utama. Tempoh pertama, tahan antara 750-945M / 132-334H tahun, yang pada masa itu dinasti Abbasiyyah mempunyai kuasa politik yang sangat kuat dan kemudian dapat melahirkan kemajuan tamadun yang dipanggil "Golden Era" (Golden Age ). Tetapi tempoh ini juga pernah berkata kemunculan benih penurunan dan kelemahan politik yang berlaku pada akhir zaman ini.

Walaupun tempoh kedua (945-1258M) adalah tempoh masa di mana Dinasti Abbasiyah mengalami kemunduran dgn nyata politik dan kehilangan kuasa khalifah kuasa terhadap beberapa bidang ditambah pula dengan kemunculan negara kecil (duwaylāt), yang mencapai kemerdekaan. Satu lagi ciri tempoh ini masih sisa-sisa halimunan pengaruh era kegemilangan tamadun Islam termaktub dalam pembangunan pelbagai disiplin saintifik (`ulum), pembinaan (` umran), pencapaian kemakmuran, sehingga tahap yang seterusnya iaitu negatif gaya hidup (ijazah). Tempoh Dinasti Abbasiyah telah berakhir pada 1258 AD apabila Baghdad jatuh ke tangan orang Mongol di bawah arahan Hulagu Khan.

Pengagihan Sejarah Abbasiyyah sebagai model di atas, walaupun diiktiraf oleh beberapa kalangan sebagai Eric Hanne-sendiri-tidak berapa tepat, ia boleh memberi kesan kepada alam semula jadi atau gaya kajian moden dinasti Abbasiyah, di mana kebanyakan kajian menumpukan lebih fokus pada tempoh pertama.

LATAR BELAKANG TAMADUN

Untuk beberapa dekad selepas penubuhan di 132H / 750m, Dinasti Abbasiyyah berjaya untuk menyatukan dan mengukuhkan kawalan dalaman ke atas wilayah-wilayah yang mereka kuasai. Era kepimpinan khalifah kedua, Abū Ja `jauh ibn` Muhammad Abdullah ibn al-Mansur (137-158H / 754-775M), menjadi titik yang agak penting dalam proses penstabilan kuasa ini apabila dia telah mengambil dua langkah besar dalam sejarah kepimpinannya. Iaitu: Pertama, menyingkirkan musuh dan calon musuh (Rivals berpotensi dan sebenar) dan juga memadamkan beberapa rintangan tempatan di beberapa kawasan kedaulatan Abbasiyyah; Kedua, meninggalkan Al-Anbar dan Baghdad sebagai ibu kota bangunan baru, yang kemudiannya menjadi lokus aktiviti ekonomi, budaya saintifik dan dunia Islam pada masa itu.

Langkah-langkah penting yang diambil oleh Al-Mansur dan kesan besar yang menyebabkan kepada pembangunan Dinasti Abbasiyyah pada masa akan datang dan kemudian membuat ahli sejarah menganggap sebagai pengasas sebenar Dinasti Abbasiyah (al-al-haqīqi muassis li al-Dawla al-`Abbasiyah).

Selain tokoh politik begitu kuat dan dominan, al-Mansur juga diketahui mempunyai perhatian yang cukup besar kepada sains, atau bahkan dari mudanya sebelum beliau menjadi khalifah. Pergerakan Terjemahan yang kemudiannya menjadi salah satu 'ikon' Abbasid kemajuan dinasti tamadun juga peranan khalifah al-Mansur sebagai pergerakan terjemahan yang pertama diterajui beberapa buku-buku warisan tamadun pra-Islam purba.

Maka gerakan simpan kira (tasnīf) dan kodifikasi (tadwīn) tafsiran sains, hadith, fiqh, sastera dan sejarah mengalami pertumbuhan yang ketara dalam era Al-Mansur juga. Dikatakan bahawa sebelum masa itu, pelajar-pelajar dan sarjana dalam aktiviti saintifik hanya menggunakan lembaran ini tidak tersusun rapi, supaya tidak hairanlah bahawa Al-Qanūji menyebut dengan khusus khalifah al-Mansur sebagai yang pertama yang memberi perhatian yang besar kepada pra purba sains -Islam, setelah sebelum ini telah ditinggalkan oleh khalifah Umayyah.

Tetapi bagaimanapun penting peranan Al-Mansur, kemajuan tamadun yang dicapai oleh dinasti Abbasiyyah sebenarnya tidak datang dari vakum, tetapi mengenai hal yang paling penting adalah buah daripada pengaruh konsep dalam ajaran Islam itu sendiri . Ia juga diiktiraf oleh sesetengah penulis Barat seperti Vartan Gregorian, di dalam bukunya Islam: A Mosaic, Bukan Monolith.

Kesimpulannya adalah, jika dilihat daripada perspektif kajian sejarah tamadun sepadan dengan teori bahawa semangat yang dibawa oleh konsep agama (al-al-Fikrah dīniyyah) adalah Elan penting dan menjadi elemen yang paling penting dalam kebangkitan tamadun.

Di samping itu, satu lagi faktor yang mempengaruhi perkembangan selanjutnya tamadun Dinasti Abbasiyyah adalah interaksi secara besar-besaran dengan era Abbasiyyah, masyarakat Islam di beberapa kawasan masyarakat yang sebelum ini telah menjadi warisan pusat pemikiran dan tamadun Yunani, seperti Alexandria (Mesir), Syria, dan rantau Asia Barat, terutama orang Persia.
Pendek kata, tidak lama selepas penubuhannya, Dinasti Abbasiyyah dapat dengan cepat mewujudkan kemajuan sains dan tamadun yang Dr Ahmad Shalabi dimanifestasikan dalam tiga sektor iaitu pergerakan penulisan berpintal (Harakat al-tasnīf), kodifikasi dan sistematisasi sains Islam , dan juga kewujudan pergerakan terjemahan (Harakat al-Tarjamah) secara besar-besaran. Selain di atas tiga mata boleh ditambah juga perkembangan sains yang melahirkan tokoh-tokoh legenda saintis yang diiktiraf bukan sahaja di dunia Islam tetapi juga oleh ahli akademik Barat.

PERGERAKAN DALAM TERJEMAHAN 

Bercakap mengenai gerakan terjemahan yang berlaku dalam Era Abbasiyyah sebenarnya tidak dapat dipisahkan daripada usaha terjemahan yang sentiasa dijalankan dalam tempoh dinasti Umayyah. Pada masa itu, selepas penaklukan wilayah menembusi besar-besaran di tiga benua, dan pada masa-masa keselamatan politik di sebuah negara yang stabil, usaha terjemahan telah dibuat namun kecil.
Seperti yang diberitahu oleh ahli sejarah, keadaan Khalid ibn Yazid ibn tidak pernah mengarahkan beberapa diimport ahli falsafah Yunani yang hidup di Mesir dan menguasai bahasa Arab untuk menterjemahkan buku-buku Yunani bahasa dan Mesir Purba (Qibti), khususnya berhubung dengan sains perubatan dan kimia, ke dalam bahasa Arab. Di samping itu, semasa `Abdul Malik ibn Marwan dan Al-Walid ibn` Abdul-Malik juga telah dilakukan menterjemahkan Diwan bahasa asal, kedua-dua bahasa Pahlavi-Persia, Yunani dan Mesir Kuno ke dalam bahasa Arab.

Berbeza dengan usaha terjemahan dalam dinasti Umayyah yang skala kecil atau individu, di Era pergerakan terjemahan Abbasiyyah, disokong oleh khalifah yang rata-rata mempunyai kecenderungan sains dan kepentingan dalam pengetahuan Yunani dan Parsi. Khalifah al-Mansur sebagai contohnya, sentiasa menggalakkan ahli-ahli sains daripada pelbagai disiplin dengan tanpa mengira agama atau bangsa mereka, untuk menterjemahkan buku-buku sains, falsafah dan sastera dari bahasa asing ke dalam bahasa Arab. Dalam era Al-Mansur muncul dalam bidang sasterawan seperti penterjemah `Abdullah Ibn Al-Muqaffa` (757 M), Zoroaster yang kemudian memeluk Islam, yang menterjemahkan buku Kalīlah wa Dimnah, dan Hunayn Ibn Ishaq yang menterjemahkan kerja-kerja buku perubatan Hippocrates dan Galen.

Dalam era Harun al-Rashid (170-194 H) intelektual dan saintis yang tinggal lebih di Baghdad. Khalifah-ditubuhkan Bayt al-Hikmah, Seperti akademi saintifik yang menjadi pusat aktiviti saintifik serta bermula daripada penterjemahan perpustakaan penyelidikan. Institusi ini kemudian dikembangkan oleh Al-Ma'mun dan mencapai puncak pada masa itu di bawah tanggungjawab Hunayn Ibn Ishaq. Al-Ma'mun juga menambah sebuah bangunan khas sebagai sebuah balai cerap untuk kajian astronomi ke Bayt al-Hikmah.

Bayt al-Hikmah-dijelmakan sebagai pusat aktiviti intelektual yang tidak dapat ditandingi di mana penyelidikan sains sosial dan sains, termasuk prestasi, astronomi, perubatan, kimia, zoologi, geografi dan lain-lain yang dilakukan. Melalui institusi-institusi ini juga pelbagai buku-buku penting (ummahāt al-kutub), warisan tamadun pra-Islam (Parsi, India dan Yunani), diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, seperti buku-buku Pythagoras, Plato, Aristotle, Hippocrates, Euclid, Plotinus, Galen, Sushruta, Charaka, Aryabhata dan Brahmagupta. Jadi jangan terkejut jika Philip K. Hitti menyatakan bahawa Bayt al-Hikmah adalah institusi saintifik yang paling penting tamadun manusia yang pernah dibina selepas Library of Alexandria, yang diasaskan sekitar separuh pertama abad ke-SM ketiga. Dengan pergerakan terjemahan ini Baghdad menjadi sebuah bandar yang mengumpul pelbagai kerja-kerja ilmiah yang sangat besar. Pada masa yang sama Baghdad juga bandar yang paling mewah yang besar dan mempunyai penduduk yang paling tinggi mencapai satu juta penduduk.

Populariti Bayt al-Hikmah adalah berterusan sehingga kepimpinan al-Mu `tasim (memerintah 833-842M) dan Al-Wātsiq (memerintah 842-847M), tetapi ia mula tenggelam dan mengalami kemunduran pada masa pemerintahan al-Mutawakkil (847-861M).

Satu perkara yang menarik untuk ambil perhatian bahawa majoriti penterjemah buku-buku kuno ke dalam bahasa Arab berasal dari warga bukan Islam (ahl al-dhimma) sebagai Joanna ibn Māsawayh, Hunayn Ibn Ishaq, Ishaq ibn Hunayn, Hubaysh ibn al-A `sam, Thabit ibn al-Sābi'i Qarrah, Yahya ibn al-Bitrīq, Iqlīdis ibn `Imah NA, Zarūbā ibn al-volleyseventeen Mājwah, Najib ibn Ayyub, Qustā ibn Luqa, Astufun ibn Basil, Saliba Ayyub al-Rahawi, from` al dan sami-sami dan lain-lain lagi.

Satu lagi nota yang menarik, bahawa gerakan ini terjemahan bukan sahaja menjadi perhatian kerajaan dan khalifah sahaja, tetapi juga oleh individu-individu dari golongan elit seperti Indonesian Banu yang juga menguruskan satu bahasa dipercayai yang bekerja siang dan malam untuk mereka. Keluarga elit lain diceritakan walaupun sangat berminat dikeluarkan kekayaan membayar bahasa mereka, seperti yang dilakukan oleh Bani al-Munajjim yang berani membayar 500 dinar untuk gaji penterjemah setiap bulan sebagai terjemahan sepenuh masa (li al-wa al-mulāzamah naql).

SAINS-AGAMA KEMAJUAN SAINS


Selain gerakan terjemahan, kemajuan sains dan tamadun zaman Abbasiyyah juga ditandai dengan kemajuan dalam sains Islam, sains sosial dan sains. Dalam bidang ilmu agama, berkata permulaan Era Abbasiyah sistematisasi beberapa cabang sains seperti Tafsir, Hadith dan Fiqh. Terutama sejak tahun 143 Hijrah, para ulama mula menyusun sebuah buku dalam keadaan yang baik sisitematis Muda sains Tafsir, Hadith dan Fiqh.
Di antara ulama yang terkenal ialah Ibn Jurayj (d. 150 AH) yang menulis koleksi hadith di Makkah, Malik ibn Anas (d. 171) yang menulis Al-Muwatta 'itu di Madinah, Al-Awza `i Sham di rantau ini , Ibn Abi `dan Hammad ibn Salamah Urūbah di Basrah, Ma` mar di Yaman, Sufyan al-Tsauri di Kufah, Muhammad Ibn Ishaq (d. 151H) yang menulis buku sejarah (Al-Maghāzi), Sa'ad ibn Al -Layts (d. 175H) dan Abu Hanifah.

Tafsiran Dalam sains tempoh ini menjadi pengetahuan bebas yang berasingan ilmu Hadis. Tempah dalam tafsiran lengkap Al-Fatihah kepada Al-Nas juga mula menulis. Menurut Ibn al-Nadim yang pertama untuk melengkapkan penyediaan tafsiran ini adalah Yahya ibn Ziyad al-Daylamy atau lebih dikenali sebagai Al-Farra. Tetapi melarikan diri daripada Ibn al-Nadim mencatatkan bahawa `Abd al-Razzaq ibn Hammam al-San` ani (d.211 H), sezaman dengan Al-Fara juga telah menyusun buku yang penuh dengan tafsiran yang sama.

Bidang fiqh pada zaman ini juga merupakan rekod sejarah yang penting, di mana angka itu dipanggil empat imam mazdhab fiqh yang hidup di era itu, iaitu Abu Hanifah (w.150 H), Malik ibn Anas (w.179H), Al-Shafi `i (w.204) dan Ahmad ibn Hanbal (d. 241H).
Tidak banyak berbeza dengan pertumbuhan yang dialami oleh ilmu Tafsir dan Fiqh sains, ilmu Hadis juga mengalami tempoh penting penulisan sejarah, terutamanya yang berkaitan dengan hadis Rasulullah saw yang menimbulkan watak-watak yang disebutkan di atas, seperti Ibn Jurayj, Malik ibn Anas, dan al-Rabi ibn `Sabīh (w.160) dan Ibn al-Mubarak (d. 181 H).

Tambahan pula, dalam abad ketiga, satu trend baru muncul dalam bentuk penulisan Musnad hadis Nabi. Di antara orang-orang yang menulis seperti Musnad Ahmad ibn Hanbal, `Ubaydullah ibn Musa al-` Absy al-Kufi, Musaddad bin Musarhad al-Basri, Asad ibn Musa al-Nu `aym Amawi dan Hammad ibn al-Khuzā` i.

Pembangunan menulis hadith yang akan datang, masih dalam era Abbasiyyah, yang bermula pada pertengahan abad ketiga, satu trend baru muncul yang boleh dianggap sebagai generasi yang terbaik menulis sejarah hadith, iaitu kemunculan trend yang didahului penulisan hadith oleh pemisahan fasa penyelidikan dan sahih daripada hadis yang dla `Jika, seperti yang dilakukan oleh Al-Bukhari (d.256), Muslim (d.261), Ibn Majah (d.273), Abu Daud (d 0,275), Al-Tirmidhi (d. 279), dan Al-NASA 'i (d.303).
Disiplin sains yang lain juga mengalami perkembangan yang ketara dalam era Abbasiyyah, ialah sains sejarah, permulaan penulisan yang dilakukan oleh Ibn Ishaq (d. 152) dan kemudiannya diringkaskan oleh Ibn Hisham (d. 218). Tambahan pula, terdapat juga Muhammad ibn `Umar al-Waqidi (d. 207) yang menulis sebuah buku yang berjudul Al-Tarikh al-Kabir dan Al-Maghāzi. Buku pertama yang disenaraikan sebagai hilang, walaupun ia masih dicatatkan oleh ahli sejarah al-Tabari (838-923M) itu. Satu lagi sejarah yang datang seterusnya adalah seperti Muhammad ibn Saad (d.230 H) dengan Al-Tabaqat al-Kubra, dan Ahmad Ibn Yahya al-Baladhuri (d.279) yang menulis al-Buldān Futūh.

SAINS DAN TEKNOLOGI KEMAJUAN 

Kemajuan yang dicapai oleh umat Islam di zaman Abbasiyyah tidak hanya terhad kepada bidang sains agama atau yang biasa dipanggil `Ulum naqliyah, tetapi juga disertai dengan kemajuan sains, sains dan teknologi (` Ulum aqliyah).

Walaupun diperhatikan, perkembangan sains di dunia Islam yang mendahului perkembangan falsafah sains juga berkembang pesat di era Abbasiyyah. Ini boleh menjadi buah kecenderungan bangsa Arab pada masa itu yang lebih keutamaan kepada menterjemahkan buku-buku sains yang mempunyai implikasi untuk faedah langsung hidup mereka (Pati fi al-atsar hayātihim al-māddi) berbanding dengan buku-buku jika difikirkan (falsafah).

Kemajuan yang dicapai dalam era ini mempunyai banyak sumbangan yang besar kepada tamadun manusia moden dan sejarah ilmu sains hari ini. Dalam matematik, sebagai contoh, terdapat algebra pemula Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi daripada sains. Algoritma, walaupun satu cabang matematik juga diambil dari nama.

Astronomi adalah sains yang mendapat perhatian yang besar dari era Islam dan disokong secara langsung oleh Khalifah Abbasiyah al-Mansur juga sering dirujuk sebagai ahli astronomi. Penyelidikan dalam bidang astronomi oleh umat Islam bermula pada era Al-Mansur apabila Muhammad ibn Ibrahim al-Fazāri menterjemahkan buku "Siddhanta" (yang bermaksud pengetahuan melalui Ahad) daripada bahasa Sanskrit ke dalam bahasa Arab.

Dalam era Harun al-Rashid dan Al-Ma'mun beberapa teori astronomi Yunani purba, yang dikaji semula dan dibangunkan lagi. Ahli-ahli astronomi Islam yang popular di era Abbasiyyah, antara lain, Al-Khawarizmi, Ibn Jabir Al-Battani (d. 929), Abu Rayhan al-Biruni (w.1048) dan Nasir al-Din al-Tusi (w 0,1274).
Walaupun sains fizik telah dibangunkan oleh Ibn al-Haytsam atau dikenali di Barat dengan tajuk yang Alhazen. Beliau juga memegembangkan teori awal metodologi ilmiyah saintifik melalui eksperimen (ujian dan cubaan). Untuk itu beliau telah diberi gelaran sebagai pengasas sebenar fizik. Ibn al-Haytsam juga dikenali sebagai bapa optik, dan juga sebagai pencipta teori tentang fenomena pelangi dan gerhana.
Dalam bidang kimia era Abbasiyyah, nama biasa seperti Jabir ibn Hayyan (Geber atau di Barat) yang menjadi perintis ilmu kimia moden. Di samping itu terdapat Abu Bakar Zakaria al-Razi yang pertama dapat menjelaskan pembuatan asid garam (asid sulfurik) dan alkohol. Dari ahli kimia Muslim ini adalah beberapa sarjana Barat seperti Roger Bacon, yang memperkenalkan kaedah empirikal ke Eropah dan Isaac Newton banyak belajar.

Dalam bidang perubatan datang tokoh-tokoh seperti al-Kindi yang pertama menunjukkan penggunaan aritmetik dan matematik dalam farmakologi dan perubatan. Atau juga Al-Razi yang menemui cacar (cacar), Al-Khawarizmi, Ibnu Sina dan lain-lain. Ia juga disebut sebagai keterangan lain yang menerangkan kemajuan sains perubatan era Abbasiyyah, bahawa pada zaman Khalifah al-Muqtadir Billah (907-932M / 295-390H) terdapat kira-kira 860 orang yang bekerja sebagai doktor.
Selain kemajuan beberapa disiplin saintifik, seperti yang telah diterangkan di atas Islam Era Abbasiyah juga menunjukkan perkembangan di dalam bidang sains sains lain seperti biologi, geografi, seni bina dan lain-lain yang tidak boleh sepenuhnya dijelaskan dalam kertas ini.

Era kegemilangan dinasti Abbasiyyah juga menyatakan ciptaan dan inovasi adalah cara yang amat penting untuk manusia. Antaranya ialah pembangunan teknologi pembuatan kertas. Kertas pertama kali ditemui dan digunakan dengan sangat terhad oleh bangsa China berjaya membangunkan umat Islam dalam Era Abbasiyyah, selepas teknologi pembuatan dikaji oleh tawanan perang dari China yang ditahan selepas tercetusnya perang Talas. Selepas itu, umat Islam berjaya mengembangkan teknologi pembuatan kertas dan kilang kertas ditubuhkan di Samarkand dan Baghdad. Sehingga tahun AD 900 di Baghdad terdapat beratus-ratus pencetak yang menggunakan alat tulis pembina dan penjilidan buku untuk mewujudkan sebuah buku. Perpustakaan awam apabila ia mula muncul, termasuk perpustakaan buku-pinjaman pertama sepanjang sejarah. Dari Baghdad maka teknologi untuk pembuatan kertas Fez dan akhirnya merebak ke Eropah melalui Andalusia pada abad 13m itu.

Ringkasan Penutup

Selepas pembentangan ringkas mengenai sejarah Dinasti Abbasiyyah, terutamanya yang berkaitan dengan perkembangan sains dan tamadun juga tempoh penurunan dan kemusnahan pada kesimpulan yang disediakan, antara lain, bahawa sejarah tamadun Islam, melalui dinasti Abbasiyyah, mempunyai berjaya mencipta tamadun besar yang mampu menunjukkan kemajuan kedua-dua dalam bidang ilmu-ilmu Islam dan sains yang kemudiannya didermakan untuk tamadun manusia dan diwarisi oleh pemegang tampuk tamadun Barat moden.

Elemen paling penting dalam kemajuan tamadun yang dibina oleh Abbasiyah Era Islam adalah al-al-Diniyah Fikrah, yang dalam konteks ini adalah nilai-nilai dan konsep yang menjurus ke arah sumber Islam itu sendiri adalah wahyu. Unsur ini disokong oleh unsur-unsur sokongan lain daripada sumber manusia yang diwakili oleh khalifah dan tokoh-tokoh utama ahli sains pada masa itu, dan masa dan ruang seperti yang terkandung dalam sejarah pelbagai yang terpakai

Link

No comments:

Post a Comment